torsdag 11 april 2013

Att vara klimatsmart

En del gillar inte att jag nästan aldrig handlar "klimatsmart" men det stämmer inte. Den mest klimatsmarta handlingen som du kan göra är att se till att mat inte slängs. Jag slänger (nästan) aldrig mat men den genomsnittlige svensken slänger drygt 30 % av all mat.

En annan klimatsmart handling är att köpa mat som håller på att passera bäst-före-datum. PrisXtra märker dessa varor med en knallröd lapp med texten "Ät snart" och sänker priset med 50%. Se dock upp för en liknande lapp med texten "Prissänkt" som inte alls är lika bra.

Jag brukar alltid spana efter dessa lappar (undantag för färsk fisk och färs) och idag hittade jag Isterband med 95% kötthalt för halva priset. Dessutom kunde jag köpa fläskfilé för 39,90 kr/kg, så nu kommer jag inte undan med att ge er mitt berömda recept på fläskfilé i ugn som jag lovade förut men som jag inte hann fotografera innan den försvann ner i min mage.

Efter dessa smarta klipp köpte jag också en ask med mycket stora jordgubbar (inte direkt närodlade) för 10 kr på PrisXtra. Jag fick leta länge för att hitta en ask utan dåliga jordbubbar men de hade dock en förvånande god smak (med lite svartpeppar, socker och grädde) och gav mig en försmak om mina egna (extremt närodlade) på landet i sommar.


Om 3 månader har jag mina egna

Nu har jag kvitton som underlag under 7 månader så detta blir mitt sista kvitto *snyft* men de kan dyka upp igen om jag gör extra bra köp.

Revisionen pågår trots att frysen är långt ifrån tom men det spelar nog inte så stor roll i det långa loppet. Redan nu kan jag nog säga att det kostar drygt 30 kr per dag att leva billigt och bra!


Kvitto från PrisXtra
 

Levnadsomkostnad (LOK) är beräknad fr.o.m. 2012-09-10 och är just nu 32,31 kr per dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar